Pressemeddelelse 29.06.2020:

Tagpapproducent: Vi må ikke glemme alle SMV’erne, der udviser kæmpe samfundssind

”Hvor coronaen risikerer at koste de store virksomheder mange penge, risikerer den at koste SMV’erne livet. Derfor er det på høje tid, at der også sættes fokus på alle os SMV’er, der udviser samfundssind og styrer gennem en kradsende coronatid uden hjælp.” Sådan lyder opråbet fra tagpapproducenten Eurotag Danmark.

 

Det har ikke skortet på historier i medierne, hvor forskellige større virksomheder høster anerkendelse for at takke nej til regeringens tilbud om økonomisk coronahjælp. Og med god grund, for det er prisværdigt, når de store spillere ser ud over egen næsetip og tænker på det fælles bedste. Det bidrager til at holde samfundshjulene kørende i en svær tid.

 

Imidlertid ser Peter Kranz, adm. direktør hos tagpapproducenten Eurotag Danmark, et problem i, at det stort set kun er de større virksomheders ”nej tak til hjælpepakker”, der bliver fortalt om i medierne.

 

SMV’erne har alt at miste

- Desværre synes jeg, at vi har glemt den kæmpe underskov af os SMV’er, der på samme måde styrer gennem en kradsende coronatid uden hjælp. Os, der har formået at holde godt gang i salget, men hele tiden med det forbehold, at den usikre situation potentielt kan vende skuden – og i værste fald synke den. For hvor coronaen risikerer at koste de store virksomheder mange penge, risikerer den at koste SMV’erne livet, siger Peter Kranz og fortsætter:

                                                                       

- Vi er i en tid, der stiller kolossale krav til os – SMV’erne. Her hos Eurotag Danmark kører vi med 180 i timen med ét altoverskyggende fokus: kundepleje, kundepleje, kundepleje. Samtidig har vi gjort en dyd ud af at blande os i den offentlige debat og foreslå tiltag, der kan bidrage til SMV’ernes overlevelse, som jeg for eksempel gjorde i dette opråb: https://www.altinget.dk/by/artikel/tagpapleverandoer-renoveringer-kan-holde-liv-i-byggeriets-smver-under-coronakrisen. Dét havde faktisk en effekt og resultererede i et konstruktivt møde med statsministeren.

 

Hvad med de gode fortællinger om SMV’erne?

Ifølge Peter Kranz er der ingen tvivl om, at alle de SMV’er, der – på hver deres måde – har holdt sig oven vande uden hjælpepakker, tilsammen har sparet samfundet for en masse penge. Penge, som kan bruges bedre hos andre virksomheder, der i endnu højere grad har behov for den økonomiske støtte nu og her – hvilket bestemt ikke skal ligge dem til last.

 

Han afslutter:

 

- Min opfordring er klar: Lad os få flere af de gode fortællinger på banen om de SMV’er, der også har udvist samfundssind ved at takke nej til hjælpepakker. Hermed tror jeg på, at en lang række direktører ude i de små og mellemstore virksomheder finder både gejst, motivation og inspiration til at tænke i nye arbejdsgange og løsninger i en svær tid – uden at økonomisk støtte nødvendigvis er svaret.